Voyager 1După o călătorie de 35 de ani Voyager 1 este gata să părăsească sistemul solar. A transmis spre Terra imagini unice ale planetelor pe lângă care a trecut şi ale sateliţilor lor. La ora actuală călătoreşte pe o „autostradă magnetică” şi e gata să devină un mesager al umanităţii în Univers.

Voyager 1 a fost lansat de către NASA în septembrie 1977. Având la bord 10 instrumente capabile să culeagă informaţii şi să le transmită pe Terra a ajutat enorm în înţelegerea planetelor din sistemul solar.

În mai 1979 a fotografiat planeta Jupiter şi sateliţii acestuia; pe urmă Saturn şi misterioasele inele, precum şi satelitul Titan. În 1998 Voyager 1 a reuşit să depăşească Pioneer 10 şi Pioneer 11, care au fost lansate în spaţiu pentru a studia planeta Jupiter, devenind în felul acesta obiectul realizat de om cel mai departe ajuns vreodată. Voyager 1 face circa 520 milioane de kilometri într-un an!

Lansarea lui Voyager 1 a fost realizată într-un an de excepţie: 1977 – an în care planetele erau aliniate, astfel încât să dea o mână de ajutor călătoriei acestei extraordinare sonde în spaţiu prin forţa gravitaţională; practic „împingând-o” să călătorească mai repede. Această situaţie favorabilă are loc o dată la 170 de ani! Vedem deci că planetele aliniate nu sunt un pericol, ba dimpotrivă, oamenii de ştiinţă profită de acest "eveniment" pentru grăbi călătoria unor obiecte prin spaţiu, aşa cum este cazul sondei Voyager 1. Dacă nu ar fi exploatat această situaţie, călătoria lui Voyager 1 până la Neptun ar fi durat 30 de ani în loc de 10 şi la ora actuală Voyager 1 ar fi fost departe de graniţa cu spaţiul interstelar.

Semnalele care ajung pe Pământ de la Voyager 1 par mai degrabă nişte şoapte decât voci clare, ţinând cont că puterea transmisiei radio este de circa 23 W – cam ca un bec, din acelea care dau lumina puţină însă. Semnalul care ajunge pe Pământ este incredibil de slab, cam a miliarda parte din a miliarda parte de Watt!!! Doar faptul că există antene extrem de sensibile ne ajută să auzim aceste şoapte ale Voyager 1.

La ora actuală doar 5 din cele 10 instrumente mai funcţionează. Puterea bateriilor cu plutoniu 238 care alimentează aceste instrumente va ajunge la zero în 2050, când NASA va pierde contactul cu sonda spaţială, lăsând-o să plutească în spaţiul interstelar pentru totdeauna.

Zilele acestea Voyager 1 se află la o distanţă de circa 18 miliarde de kilometri de Soare şi este pe cale de a părăsi sistemul Solar. S-a estimat că într-un interval de timp cuprins între 2 luni şi 2 ani va intra în spaţiul interstelar, depăşind o graniţă pe care nici un obiect făcut de om nu a depăşit-o vreodată.

Voyager 1 se situează într-o zonă extrem de interesantă: un fel de autostradă magnetică, unde particule care provin dintr-o regiune apropiată Soarelui sunt accelerate spre exterior, iar cele externe sistemului solar intră în spaţiul denumit heliosferă.

Voyager 1 va părăsi în curând această zonă influenţată de Soare, intrând în spaţiul interstelar. A făcut câţiva paşi în spaţiul interstelar, ca într-un dans acrobatic, însă a revenit în spaţiul solar; în curând însă îşi va lua definitiv rămas-bun.

Informaţiile care ajung la noi la ora actuală ne vor ajuta să înţelegem mai bine Soarele şi cantitatea enormă de energie pe care acesta o eliberează în spaţiu. În curând, Voyager 1 nu va mai simţi vântul solar. Va călători într-o regiune cu totul nouă, urmând să ne transmită date ani buni, dacă totul merge bine, şi din exteriorul sistemului solar.

Există şi un frate al lui Voyager 1: Voyager 2 (care de fapt a fost lansat înainte de Voyager 1, pe 20 august 1977). Voyager 2 la ora actuală se afla la 15 miliarde de kilometri de Soare.

Câmpul magnetic din regiunea în care se află Voyager 1 în prezent este mai intens decât se aşteptau oamenii de ştiinţă, aceasta fiind doar una dintre surprizele pe care ni le-ar putea dezvălui în viitorul apropiat acest minunat mesager al nostru în Univers.

După 2050 vom pierde legătura cu Voyager 1 – acesta îşi va continua însă călătoria în spaţiu. Şi, cine ştie, poate într-o bună zi va ajunge să fie considerat ca fiind un OZN de către o altă civilizaţie situată la mii de ani lumină faţa de noi.

Citiţi şi:
Când va părăsi Voyager 1 sistemul solar?
Cum se deplasează în vidul interstelar Voyager 1?
Mai transmite Voyager 1 imagini către NASA?