Mecanismul motor (denumit şi mecanism bielă-manivelă ori manivelă-piston) are rolul de a transforma mişcarea de translaţie a pistonului, rezultată în urma arderii carburantului, în mişcare de rotaţie continuă a arborelui cotit. În acest articol vă invităm să urmăriţi o animaţie simplă a funcţionării, în esenţă, a acestui mecanism. De asemenea, vă prezentăm principalele componente ale mecanismului motor şi rolul acestora.

 Mecanismul motor este format din:
:: componente fixe:
::-- blocul motor (constituie scheletul motorului, fiind format din blocul cilindrilor şi carter. conţine canale destinate circulaţiei uleiului (rol de ungere) şi circulaţiei lichidului de răcire (rol de răcire a motorului))
::-- chiulasa (acoperă cilindrii; se etanşează pe blocul motor printr-o membrană de chiulasă)
::-- cilindrii (formează spaţiul necesar deplasării pistoanelor)
::-- colectorul de admisie şi colectorul de evacuare (asigură transferul aerului sau amestecului carburant la supapele de admisie, respectiv asigură evacuarea gazelor arse (la colectorul de evacuare sunt conectate ţeava şi toba de eşapament))

:: componente mobile:
::-- pistonul (realizează fazele ciclului motor prin intermediul mişcării sus-jos în interiorul cilindrului. Între piston şi cilindru există un joc (spaţiu) de 0,03-0,06 mm (motor aprindere prin scânteie) sau 0,11-0,18 mm (motor aprindere prin compresie), pentru a permite mişcarea, fără bătăi, şi pentru a evita griparea (blocarea)).
::-- segmenţii (se montează în canale special conceput din piston şi asigură etanşarea între piston şi cilindru, precum şi răzuirea şi evacuarea excesului de ulei de motor de pe pereţii cilindrului (vezi videoclipul de mai jos pentru ilustrarea rolului segmenţilor))
::-- bolţul pistonului (conectează pistolul la bielă)
::-- biela (asigură legătura dintre bolţul pistonului şi arborele cotit)
::-- cuzineţii lagărului de bielă (două semicarcase, cu material antifricţiune adăugat, aşezate în interiorul capului mare al bielei, permiţând rotirea lină)
::-- arborele cotit (transformă mişcarea pistolului în mişcare de rotaţie, pe care o transmite către transmisie (asigurând deplasarea automobilului) şi către alte subansambluri ale motorului (cum ar fi arborii cu came)). Vezi videoclipul de mai jos pentru o excelentă ilustrare a funcţionării arborelui cotit.
::-- volantul (are forma unui disc, preia mişcarea arborelui cotit, la care este fixat. Volantul asigură cuplarea transmisiei la motor.) Vezi videoclipul de mai jos pentru ilustrarea funcţionării volantului, în contextul prezentării funcţionării ambreiajului autovehiculului.

 

Mişcarea pistonului în cadrul cilindrului

 

 

 

Funcţionarea ambreiajului (şi a volantului)

 

 

 

Citiţi toate articolele din această serie dedicată cunoașterii automobilului în secţiunea dedicată.

Cum funcţionează un automobil (1) - structură şi părţi componente 
Cum funcţionează un automobil (2) - transmisia automobilului  
Cum funcţionează un automobil (3) - principalii parametri ai automobilului  
Cum funcţionează un automobil (4) - motorul diesel 
Cum funcţionează un automobil (5) - mecanismul motor (bielă-manivelă) 
Cum funcţionează un automobil (6) - motorul diesel vs motorul pe benzină (cu aprindere prin scânteie) 
Cum funcţionează automobilul (7) - instalaţia de răcire a motorului 
Cum funcţionează automobilul (8) - instalaţia de ungere  
Cum este calculat consumul instantaneu al automobilului?

 

Pentru redactarea articolului a fost consultată şi cartea Automobile, de Gh. Frăţilă, Mariana Frăţilă şi St. Samoilă.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.