Fosile umane descoperite în situl Sima de los Huesos, Sierra de Atapuerca, Spania
Credit: PNAS, doi/10.1073/pnas.1514828112

O echipă de cercetători din mai multe ţări, incluzându-l pe antropologul Rolf Quam de la Universitatea Binghamton, studiază forma şi mărimea corpului uman pe baza fosilelor umane descoperite în situl Sima de los Huesos, Sierra de atapuerca, Spania. Cu o vechime de 430.000 de ani, acest sit este locul identificării celei mai mari colecţii de fosile umane.

Ideea de a îngheţa oameni, pentru a-i decongela mai târziu în perfectă stare, este una care a făcut carieră în domeniul ştiinţifico-fantastic. Deşi inducerea hibernării prin îngheţare este departe de punerea practică, putem totuşi îngheţa şi stoca celule, ţesuturi şi organe - iar aceasta reprezintă o realizare medicală şi ştiinţifică de o extraordinară importanţă.

Timp de peste 150.000 de ani, rudele noastre străvechi, oamenii de Neanderthal (Homo neanderthalensis), au prosperat în întreaga Europă, până când, într-o secundă (geologic vorbind), au dispărut de pe faţa pământului. Mai multe teorii au fost propuse pentru a explica extincţia lor, deşi părerea care câştigă din ce în ce mai mult teren este că factorul principal a fost competiţia cu noi (Homo sapiens). În ciuda dispariţiei lor, moştenirea lor trăieşte şi în ziua de azi – în genomul uman.

Istoria umanitatiiHomo sapiens a apărut acum aproximativ 150.000 - 200.000 de ani în Africa, dar povestea noastră ca specie se întinde înapoi în timp mult mai departe, până în perioada primilor strămoşi umani. Evoluţia speciei Homo sapiens este în sine o poveste încâlcită, plină de întrebări fără răspuns şi o adevărată melodramă de familie. Aici sunt arătate câteva fapte pe care poate nu le cunoaşteţi despre povestea evoluţiei umane.

BacteriiTot mai multe boli devin rezistente la antibiotice. În câteva decenii, vom intra în "epoca post-antibiotic", o perioadă în care chiar şi cele mai obişnuite infecţii ne-ar putea pune viaţa în pericol. Este o perspectivă înfricoşătoare. Există vreo soluţie pentru această situaţie?

Bărbat şi femeie. DiferenţeDe parcă rafturile librăriilor nu ar geme destul de greutatea cărţilor care ne dezvăluie aceste diferenţe dintre bărbaţi şi femei. Iată că Donald Pfaff a mai adăugat încă o carte acestei grămezi. De ce s-a simţit obligat să mai adauge un volum acestei vaste colecţii?

Copilul TungA fost descoperirea revoluţionară a secolului: o fosilă de mici dimensiuni de tip uman care a pus sub semnul întrebării principiile de bază cu privire la originile speciei noastre. Nu, nu  este vorba de  Homo Floresiensis, alias  hobbitul (piticul) din Indonezia.

Persoana timida"Nu fi timid!" este o frază des auzită în culturile vestice moderne, în care cei deschişi şi extrovertiţi par a avea un avantaj şi unde educarea unor copii hotărâţi şi siguri pe sine este în vârful listei de priorităţi pentru mulţi părinţi. Astfel de atitudini pot fi înţelese.

Omul de NeandertalÎn acest articol vom continua incursiunea noastră în istoria timpurie a umanităţii. Vom vorbi despre Homo antecessor, Homo heidelbergensis, precum şi despre Homo neanderthalensis, dar şi despre locul şi rolul acestor specii de hominide în evoluţia spre Homo sapiens.

Omul JavaÎn acest articol vom continua incursiunea noastră în istoria timpurie a umanităţii. Vom vorbi despre Homo erectus, primul hominid care a ,,stăpânit’’ focul şi a părăsit Africa, precum şi despre "variante" ale sale, omul din Peking şi omul de Java.

Biologia cuanticăÎn ciuda deceniilor de cercetare, întrebările fundamentale despre fotosinteză rămân fără răspuns. Putem folosi fotosinteza pentru a dezvolta sisteme artificiale care să transforme energia solară în combustibili neutri sub aspectul emisiilor de carbon?

Frontierele fotosintezeiComplexitatea fotosintezei reprezintă o imensă provocare pentru cei care încearcă să-i desluşească detaliile. Şi, având în vedere pericolele schimbărilor climatice şi penuriei de hrană, oamenii de ştiinţă îşi îndreaptă atenţia către fotosinteză pentru ajutor.

Modelarea planeteiAtunci când organismele fotosintetice au început să producă pentru prima oară oxigen, acest moment a marcat începutul transformării lumii noastre. Oxigenul a oferit acces la o sursa mult mai eficientă de energie prin intermediul respiraţiei.

FotosintezaFotosinteza este procesul prin care plantele, algele şi unele bacterii convertesc dioxidul de carbon şi apa în carbohidraţi folosind energia Soarelui. În cele mai multe cazuri, procesul constă în scindarea hidrogenului şi oxigenului din apă.

Homo habilisÎn acest articol vom continua incursiunea noastră în istoria evoluţiei umane, vorbind despre apariţia primilor reprezentanţi ai genului Homo (Homo habilis şi Homo rudolfensis), despre apariţia primelor unelte, cât şi despre Homo ergaster.

Situri cu hominide. HartaDacă în articolul trecut, primul al seriei, am vorbit despre apariţia omului, despre procesul evoluţiei şi despre primul hominid cunoscut, în acest articol vom continua prin a descrie alţi câţiva dintre posibilii strămoşi ai omului, printre care celebrii Ardi şi Lucy.

Migratiile umaneÎn cadrul seriei de articole care urmează vom face o mică incursiune în istoria timpurie a umanităţii, mai precis în perioada cuprinsă între apariţia omului şi antichitate. Problema pe care o vom aborda în acest prim articol al seriei este apariţia omului.

Arborele vietiiSuntem rude îndepărtate, eu şi cu tine. Undeva în trecutul îndepărtat, noi doi am avut un strămoş comun. Acelaşi lucru se poate spune şi despre noi şi cimpanzei. Sau cimpanzei şi aligatori. Dar cum e cu aligatorii şi paltinii? Dar cu oamenii şi Tyrannosaurus rex?

Originea omuluiAranjează-le în capul tău. Generaţii după generaţii de strămoşi, mergând înapoi în timp prin civilizaţii, ere glaciare, o migraţie epică în afara Africii, până la adevărata origine a speciei noastre. Iar pe de altă parte, alege un cimpanzeu şi aranjează-i strămoşii.

Bine si rauSă fie oare posibil ca aceleaşi forţe să fie responsabile pentru evoluţia virtuţilor noastre morale, dar şi a trăsăturilor de caracter mai puţin nobile? De ce homo sapiens este, pe de o parte, cel mai detestabil dintre animale, dar, pe de alta, şi cel mai nobil?

EvoluţiePotrivit unui studiu publicat în data de 30 aprilie în "Proceedings of the National Academy of Sciences″ oamenii pot evolua chiar şi atunci când monogamia limitează potenţialul acestora de a procrea. Mai multe detalii, în continuarea articolului.

Natura bârfitoareLimbajul a fost odată considerat caracteristica definitorie a oamenilor. Acum considerăm mai mult că este vorba despre o metodă de comunicare din cele ala lumii animale. Cu toate acestea, nimeni nu se îndoieşte de faptul că limbajul ne-a modelat în mod profund.

Natura privatăNimic nu dezvăluie caracterul unui animal într-o măsură mai mare decât o fac practicile sale sexuale şi oamenii au cu siguranţă unele ciudate, chiar şi din punct de vedere biologic. Femeile sunt în permanenţă disponibilitate fizică şi au ovulaţie mascată.

Natura epicurianăÎn comparaţie cu alte animale, comportamentul alimentar al oamenilor este extrem de bizar. În timp ce animalele pur şi simplu se hrănesc, noi  facem mare "caz" din alimentaţie. Principala deosebire are de-a face cu o  mare invenţie a omenirii: gătitul.

ReguliRăspunsul la întrebarea dacă fiecare societate umană are legi oficiale este departe de a fi soluţionat, însă toate societăţile au  reguli. Aceasta este o trăsătură deosebită la om. Şi cimpanzeii respectă reguli, dar omul are un mod specific de a o face.

ŞtiinţăÎncă din cea mai fragedă pruncie, omul împarte lumea în categorii, prezice modul în care vor decurge lucrurile şi testează predicţiile. O astfel de abordare, care reprezintă esenţa ştiinţei, este evidentă într-o gamă largă de caracteristici generale ale omului.

Spirit jucăuşCe fel de fiinţe suntem? Răspunsul evident este: suntem maimuţe inteligente, vorbăreţe, care au o postură verticală şi o înclinaţie spre posesiuni materiale. Dar cum stau lucrurile atunci când vorbim despre conceptul mai subtil de natură umană?

EvoluţieÎn acest articol vom scrie o scurtă istorie a evoluţiei organismelor de la simple molecule chimice până la om. Vom vorbi despre cum apar substanţele organice, primele celule, primele structuri pluricelulare, alte structuri mai complexe etc.

Charles DarwinEvoluţia este de multe ori văzută ca cea care găseşte soluţii optime la problemele pe care le ridică viaţa. Dar selecţia naturală poate lucra doar cu materialele la îndemână, ele însele fiind, la rândul lor, rezultatul a milioane de ani de evoluţie.

15 dovezi ale evolutiei speciilorSelecţia naturală favorizează trăsăturile ce îmbunătăţesc capacitatea de a supravieţui şi a procrea. În timp, este de aşteptat ca o asemenea selecţie să înlăture variaţia genetică prin fixarea variantelor genetice avantajoase în dauna celor mai puţin avantajoase sau nocive.