Stephen HawkingDacă sunteţi pasionaţi de science-fiction, pe Stephen Hawking îl cunoaşteţi în mod cert din apariţia sa într-un episod al popularei serii SF Star Trek, în care îşi interpretează propriul personaj şi joacă poker alături de Albert Einstein şi Isaac Newton. Mai multe despre Hawking mai jos...

Stephen Hawking este unul dintre cei mai respectaţi şi celebri fizicieni ai timpurilor noastre. Este cunoscut în special pentru bătălia pe care o poartă de foarte mulţi ani cu o boală îngrozitoare, scleroza laterală amiotrofică (ALS sau boala Lou Gehrig), care se caracterizează printr-o reducere progresivă a anumitor celule nervoase ale creierului şi măduvei spinării numite neuroni motorii, cu rol în comanda muşchilor care fac posibilă mişcarea.

Apariţia lui Stephen Hawking în serialul Star Trek

Născut la 8 ianuarie 1942, exact în ziua când se împlineau 300 de ani de la moartea lui Galileo Galilei, studiază la Hertfordshire şi Oxford, pentru a obţine la vârsta de doar 20 de ani titlul de doctor în fizică la Cambridge.

Prezintă primele simptome ale bolii la vârsta de 21 de ani, când, în urma unui control medical i se mai dau maximum 3 ani de trăit. Ignoră complet avertismentele medicilor, se căsătoreşte, are 3 copii şi în ciuda faptului că paralizia progresează şi că îşi pierde şi vocea, continuă să studieze. Deşi ajunge imobilizat într-un scaun cu rotile, acesta este dotat cu un sintetizator vocal ataşat unui computer sofisticat prin intermediul căruia Hawking poate comunica cu cei din jurul său. Invaliditatea sa nu a constituit niciodată o piedică prea mare în calea abilităţilor şi voinţei sale ieşite din comun.

Contribuţiile remarcabile ale lui Stephen Hawking în zona cosmologiei, în special demonstraţiile sale cu privire la existenţa găurilor negre, au constituit o punte de legătură între Teoria Relativităţii a lui Albert Einstein şi Teoria Big Bang-ului. Originar din Oxford, este actualmente profesor la Catedra de Matematică de la Universitatea din Cambridge, poziţie deţinută în epocă de însăşi Isaac Newton. Intenţionează să se retragă în cursul acestui an din viaţa universitară. Cu o popularitate care rivalizează cu cea de care Albert Einstein s-a bucurat în prima jumătate a secolului XX, Stephen Hawking este unul dintre cei mai influenţi fizicieni pe care i-a dat sfârşitul secolului trecut.

A publicat nenumărate opere de popularizare a fizicii, dintre care 4 au fost traduse şi în limba română: "Scurtă istorie a timpului" (2004), "Visul lui Einstein şi alte eseuri" (2004), "Universul într-o coajă de nucă" (2005) şi "O mai scurtă istorie a timpului" (2007).

Iată un fragment dintr-o apariţie televizată de dată recentă a marelui fizician teoretician: